Keresés

2023. április 11.


Néha elgondolkozok azon, hogy milyen jó is lenne feltalálni vagy kitalálni egy olyan dolgot, amit még eddig senkise. Egy idő után beletörődök a sorsomba és folytatom tovább a monoton melómat. 
Ez van, nem lehet mindenki annyira találékony, mint egyes feltalálók voltak a történelmünk során. Tisztelem és becsülöm őket, hiszen egyes dolgok nélkül most elég nehéz lenne az életünk.
Gondoltam most írok egy listát, hogy szerintem mik lennének ezek.
Kihagytam az olyan alapvető dolgokat, mint: kerék feltalálása, vagy írás, olvasás stb.

1. Talán az egyik legfontosabb szerintem az egészségügyben végzett kutatások, beleérte vakcinák feltalálása, gyógyszerek előállítása, orvosi műtétek kidolgozása és alkalmazása.
Elképzelni sem merem, hogy mi lehetett mondjuk 300 évvel ezelőtt. Ha valaki megbetegedett akkoriban, annak annyi volt. Nem emelnék itt ki egyetlen egy vakcina feltalálást sem, mert szerintem minden egyes dolog amit az orvostudományban felfedeztek lehengerlő teljesítmény. 

2. Elektromosság. A mai fejlődő társadalmunk elképzelhetetlen elektromos áram nélkül. Néha elképedek, hogy hogyan is tudunk termelni annyi áramot, hogy ,,mindenkinek jusson''. Egy apró vezeték az egész és az működteti a TV -t, mosógépet, villanyt, porszívót stb. Itt nem tudok csak egyetlen nevet említeni, hiszen 1700 - 1900 között rengeteg tudós tanulmányozta az elektromosságot, így kénytelen vagyok újból rangsorolás nélkül tisztelegni a következőknek: Benjamin Franklin (1706 - 1790), Luigi Galvani (1737–1798), Alessandro Volta (1745-1827), Michael Faraday (1791–1867), André-Marie Ampère (1775–1836), Georg Simon Ohm (1789-1854), Nikola Tesla, Samuel Morse, Galileo Ferraris, Antonio Meucci, Thomas Edison, George Westinghouse, Jedlik Ányos, Ernst Werner von Siemens, Charles Steinmetz, és Alexander Graham Bell stb.

3. Internet, Számítógép. Egy lapon említem, mert napjainkban már eléggé egybefonódtak. Emlékszem még amikor nem volt internetem, az Encarta Encyclopedia volt a Google-m. Azóta pár év leforgása alatt, az egész mindenség megtalálható már a világhálón. 
Van ennek viszont egy hátulütője is. Annak ellenére, hogy bármilyen információt egy kattintással elérhetünk, sajnos mégsem használjuk ki eléggé. Az élő példa én vagyok. Ahelyett, hogy a tik-tokot nyomkodjam, tanulmányozhatnám mondjuk az elektromosságot ha már annyira érdekel. Vagy megtanulhatnák egy idegen nyelvet, hiszen az is egy kattintásnyira van a különbnél különb leckék, gyakorlatok. Mégsem teszem, mert beszippant az internet fekete oldala. Túl sok az információ már és ez már lassan - lassan az emberiség nem bírja elviselni, akármennyire is furcsának hangzik. 
A legoptimálisabb az lenne, hogy mindenki találja meg az arany középutat. Úgy kell leszokni az adott dolgokról, (mint órákon át a facebookon csüngés), mint ahogy a cigarettáról. Nagyon nehéz, de nem elképzelhetetlen.

4. Telefon. 1876 Graham Bell. Annyira öreg vagyok, hogy még emlékszem azokra az időkre, amikor otthon még nem volt mindenkinek vezetékes telefonja. (90 - es évek eleje, Románia) Ha külföldi rokonunkat fel akartuk hívni, elmentünk a postára és ott a fülkékbe megkértük a telefonos nénit, hogy kapcsolja Honolulut. Régebben egy kicsit nehezebb volt és drágább kapcsolatban lenni külfölddel. Aztán jött a nagy mobiltelefon forradalom. Kezdetben csak bippeltünk, mert a percdíj drága volt. Egy kis idő elteltével aztán jöttek a különböző csomagok: korlátlan belföldi telefonálás és társai. 
Azután egyszeriből minden korlátlan lett (legalábbis nálunk), és így elvesztette a telefon a varázsát. 
Ma már alig hívunk valakit, inkább megbökjük Józskát facebook messengeren aztán vagy visszaír vagy sem. 
A telefon feltalálása persze nem valósulhatott volna meg Samuel Morse nélkül, hiszen ő találta fel a távírót. (1837 - ben mutatta be)
Annyira fenomenális az a dolog, hogy ugyancsak egy kis vezetéken (napjainkban meg adótornyokon keresztül) eljut a hang X helyről a másikra. Számomra ez is, mint az elektromosság egy káprázatos dolog.

5. Közlekedési eszközök. Itt pár jelentős találmányt emelnék ki. Gőzgép (Thomas Newcomen és Thomas Savery, majd James Watt tökéletesítette), gőzmodony (George Stephenson), autó és repülő.
Az, hogy most ha akarjuk bárhova elmehetünk az egy nagy csoda. Képzeljünk el egy olyan világot, ahol nincs se autó se repülő se semmi. Mindenki sétálna. Az árukat helyben termesztenék, cipelnénk a hátunkon, mint ahogy nagyanyáink tették. Egy szempontból jobb lenne.  A Földet nem tennénk tönkre. Nem vágnánk ki rohamosan az erdőket, hiszen nem tudnánk elszállítani, eladni. Rengeteg előnye van, de sajnos ugyanannyi hátránya is. 
Ami biztos, hogy a gőzmodony és a T- modell feltalálása nélkül nem lett volna ipari forradalom. 

6. Űrutazás. Mindig is érdekelt a téma. Amikor kicsi voltam figyelemmel kísértem az UFÓ -s híreket is. X - akták volt a kedvenc sorozatom. Sokan ellenzik az űrprogramot, mert költséges. Az tény, hogy amennyi pénzt fektetnek bele, abból a mélyszegénységet fel lehetne számoltatni.
Némileg én is vacilálok, de mégis szerintem fontos, hogy a világegyetemünket jobban megismerjük. 

7. Televizió, Rádió
Nagy a valószínűsége, hogy a rádió idővel el fog tűnni a köztudatból. Az internet világát éljük. Sokan már a rádióadókat is interneten hallgatják. 
Ugyancsak az én példámat hozom most fel. 4 - 8 éves lehettem, amikor a szüleim felszereltek egy kezdetleges fecske antennát a padlásra. Fogtuk a magyar adókat vele meg a szerb TV adókat. Azon csodálkoztam, hogy lehetséges, hogy egy pici antenna képet küld Belgrádból élőben? Aztán pár évvel később, a kábel TV korszak teljesen megbolondított. Ameddig csak lehetett (vagyis amíg engedték), a TV -t bújtam. Annyi jó adás volt akkoriban, hogy így visszagondolva még a könnyem is kicsordul.
És mit csinálunk most?
Rádiót nem hallgatunk, inkább Spotify. 
TV adókat nem nézünk, inkább Netflix.
Lehet jobb adók kellenének, mint anno a Danubius rádió, magyar televizió 1 és 2 na meg a régi Duna Tv. 

Ez lett volna a TOP 7 listám. Rengeteg dolgot kihagytam, dehát pontot kell tenni mindennek a végére.
Minden vágyam, hogy én is felfedezzek valamit, de az igazat megvallva elég kicsi rá az esély. 
Az egyik nagy vágyam és egyben reményem is, hogy idővel felfedeznek egy olyan gyógyszert ami meggyógyít, bármilyen betegségból. 
A másik nagy dolog az lenne, hogy végre nemcsak a filmekben időutazhatnánk, hanem a való életben is. Úgy visszamennék a 90 -es évekbe ... és szerintem ott is maradnák.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Archives